close
تبلیغات در اینترنت
اموزش درس سوم ریاضی همراه با نکات المپیادی
loading...
سرویس سایت سایت رزبلاگ بزرگترین سرویس ارائه خدمات سایت نویسی حرفه ای در ایران

هم کلاسی سلام

  مختصات: براي مشخص كردن نقاط صفحه مي توانيم دو محور عمود بر هم با مبدأ مشترك در صفحه رسم كنيم. اين دو محور را دستگاه مختصات مي ناميم.   ويژگي هاي صفحه مختصات:  صفحه مختصات داراي ويژگيهاي زيادي است. براي آشنايي شما با ويژگيهاي زيباي اين صفحه به روش زير عمل مي كنيم: تصويري براي…

اموزش درس سوم ریاضی همراه با نکات المپیادی

 

مختصات:

براي مشخص كردن نقاط صفحه مي توانيم دو محور عمود بر هم با مبدأ مشترك در صفحه رسم كنيم. اين دو محور را دستگاه مختصات مي ناميم.

 

ويژگي هاي صفحه مختصات:

 صفحه مختصات داراي ويژگيهاي زيادي است. براي آشنايي شما با ويژگيهاي زيباي اين صفحه به روش زير عمل مي كنيم:

تصويري براي شما به نمايش در مي آيد، با دقت به عمليات انجام شده روي تصوير و تجزيه و تحليل آن،       نتيجه گيري خود را بيان كنيد. سپس روي قسمت (نتيجه گيري) كليك كنيد، و نتايج خود را با نتيجه نوشته شده مقايسه كنيد. از آن جا كه شما در نتيجه گيري ها به ما كمك مي كنيد. لذا، اميدواريم اين امر باعث تثبيت يادگيري و گسترش مهارتهاي شما باشد.

 

نتيجه گيري:

í هر نقطه واقع در ناحيه اول طول و عرضش مثبت است.

 


 

نتيجه گيري:

í هر نقطه واقع در ناحيه دوم طولش منفي و عرضش مثبت است.

 


 

نتيجه گيري:

í هر نقطه واقع در ناحيه سوم طول و عرضش منفي است.

 


 

نتيجه گيري:

í هر نقطه واقع در ناحيه چهارم طولش مثبت و عرضش منفي است.

 


 

نتيجه گيري:

í قرينه نقطه نسبت به محور طول نقطه است.

í قرينه نقطه نسبت به محور عرض نقطه است.

í قرينه نقطه نسبت به مبدأ مختصات نقطه است.

 


 

راهنمايي براي دانش آموزان: خط d1 نيمساز ناحيه اول و سوم و خط d2 نيمساز ناحيه دوم و چهارم مي باشند.

نتيجه گيري:

í قرينه نقطه نسبت به نيمساز ناحيه اول و سوم نقطه است.

í قرينه نقطه نسبت به نيمساز ناحيه دوم و چهارم نقطه است.

 

بردار: (Vector)

بردار پاره خطي است جهت دار كه داراي ابتدا و انتها باشد؛

مانند بردار كه ابتدايش A و انتهايش B  مي باشد. گاهي اوقات نيز بردار را با يك حرف نشان مي دهند؛ مانند بردار

هر بردار در صفحه داراي مختصات مي باشد. براي مشخص كردن مختصات يك بردار ابتدا آن را به دو بردار يكي در امتداد افق (محور طول) و ديگري در امتداد قائم (محور عرض) تجزيه كرده و با توجه به جهت بردار ها مختصات آنرا مي نويسيم.

بردارها داراي ويژگيهاي زيادي هستند و در رياضي و فيزيك كاربرد فراوان دارند. براي آشنايي با برخي از ويژگيهاي بردارها تصاوير را نگاه كنيد و نتيجه گيري هاي خود را با نتايج ثبت شده مقايسه كنيد.

 


 

نتيجه گيري:

í هر برداري كه موازي محور طول ها باشد ، عرض آن صفر است و هر برداري كه عرض آن صفر باشد ، موازي محور طول هاست.

 


 

نتيجه گيري:

í هر برداري كه موازي محور عرض ها باشد، طول آن صفر است و هر برداري كه طول آن صفر باشد، موازي محور عرض هاست.

 


 

نتيجه گيري:

í بردارهاي رسم شده با بردار برابرند.

í بردارهاي موازي ، هم اندازه و هم جهت را بردارهاي مساوي گويند.

í مختصات همه بردارها برابر  مي باشد.

 


 

نتيجه گيري:

 í بردارهاي رسم شده دو به دو با هم قرينه اند.

 


 

í راهنمايي: در شكل (1) رابطه بين بردار  با ساير بردار ها و در شكل (2) رابطه بين بردار با ساير بردارها را بيابيد.

نتيجه گيري:

í در شكل (1) چون مي توان گفت: بردار بردار حاصل جمع دو بردار است.

í در شكل (2) چون مي توان گفت: بردار بردار حاصل جمع بردارهاي مي باشد.

í هر گاه دو يا چند بردار دنبال هم باشند، براي يافتن حاصل جمع اين بردارها كافي است ابتداي بردار اول را به انتهاي بردار آخر وصل كنيم. اين روش براي نشان دادن بردار حاصل جمع «روش مثلث» نام دارد.

 


 

نتيجه گيري:

í براي بدست آوردن حاصل جمع دو بردار با ابتداي مشترك، مي توانيم قطر متوازي الاضلاعي را كه دو بردار روي آن رسم مي شود ، به دست آوريم : اين قاعده روش متوازي الاضلاع ناميده مي شود.

 


 

نتيجه گيري:

í اين شكل ضرب يك عدد در بردار را نشان مي دهد.

با توجه به مختصات بردارها مي توان نتيجه گرفت كه :

 


 

نتيجه گيري:

í اين تصوير ضريب يك عدد منفي در بردار را نشان مي دهد.

با توجه به مختصات دو بردار مي توان نوشت:

به عبارت ديگر:

 

بردارهاي واحد مختصات:

بردارهاي  و را بردارهاي واحد مختصات مي ناميم.

معمولا پارچه فروش ها براي اندازه گيري پارچه از يك متر فلزي كوچك  استفاده ميكنند. اين متر فلزي به عنوان واحد اندازه گيري پارچه  كار آن ها را ساده تر مي كند. در صفحه مختصات بردار i بردار واحد محور طول ها و بردار j بردار واحد محور عرض ها مي باشد كه هر برداري از صفحه را مي توانيم بر حسب اين بردار هاي واحد بدست آوريم.

مثال:

 

 

 

 

 

1. اگر باشند، دو بردار مساويند در صورتيكه .

مثال: مقادير n , m را چنان بيابيد كه دو بردار برابر باشند.

حل:

 

2. اگر باشند، دو بردار بر هم عمودند در صورتيكه xx´+yy´ =0

مثال: مقدار m را چنان بيابيد كه دو بردار در مبدأ مختصات بر هم عمود باشند.

حل:

 

3. اگر دو نقطه در صفحه باشند، مختصات نقطه c وسط پاره خط AB عبارت است از:

مثال: اگر دو نقطه در صفحه باشند و نقطه وسط پاره خط AB قرار داشته باشد، مقدار a كدام است؟

حل:

 

4. بردار برداري است كه از انتهاي به انتهاي رسم شود.

 

5. حاصل جمع هر بردار با قرينه اش برابر صفر است.

مثال: بردارهاي قرينه يكديگر هستند.

مقادير n , m را بدست آوريد.

حل:

 

6. اگر o محل تلاقي قطرهاي متوازي الاضلاع ABCD باشد، آنگاه:

 

7. اگر AM ميانه نظير ضلع BC از مثلث ABC باشد، آنگاه:

 

8. اگر N , M وسطهاي اضلاع AC , AB از مثلث ABC باشند، آنگاه:

 

9. در متوازي الاضلاع ABCD داريم:

 

10. اگر عدد m ، عددي بين 1- و 1 باشد، آنگاه اندازه بردار از اندازه بردار كوچكتر است.

درباره : دروس سوم راهنمایی ,
بازدید : 930 تاریخ : شنبه 15 بهمن 1390 زمان : 11:7 نویسنده : محمد عارف نظرات ()
مطالب مرتبط
  • دینی سوم راهنمایی دینی سوم راهنمایی
  • اموزش درس مجموعه ی اعداد حقیقی سوم راهنمایی هراه با نکات المپیادی وتست اموزش درس مجموعه ی اعداد حقیقی سوم راهنمایی هراه با نکات المپیادی وتست
  • اموزش درس دایره ریاضی سوم راهنمایی هراه نکات المژیادی و تست اموزش درس دایره ریاضی سوم راهنمایی هراه نکات المژیادی و تست
  • اموزش درس معادله ی ریاضی سوم راهنمایی اموزش درس معادله ی ریاضی سوم راهنمایی
  • اموزش درس چهارم ریاض سوم همراه با نکات المپیادی اموزش درس چهارم ریاض سوم همراه با نکات المپیادی
  • اموزش درس دوم ریاضی سوم راهنمایی همراه با نکات المپیادی اموزش درس دوم ریاضی سوم راهنمایی همراه با نکات المپیادی
  • اموزش درس اول ریاضی سوم راهنمایی همراه با نکات المپیادی اموزش درس اول ریاضی سوم راهنمایی همراه با نکات المپیادی
  • ارسال نظر برای این مطلب
    این نظر توسط ارمین در تاریخ 1392/8/27 و 20:27 دقیقه ارسال شده است

    مطالب برای مدرسه ی تیزهوشان اصلا خوب نبود... ساده و در سطح کتاب بودن


    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
    تبلیغات
    Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

    آمار سایت
  • کل مطالب : 64
  • کل نظرات : 46
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 54
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 65
  • باردید دیروز : 46
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 246
  • بازدید ماه : 1,169
  • بازدید سال : 2,871
  • بازدید کلی : 49,095
  • مطالب
    کدهای اختصاصی

    قالب وبلاگ

    مترجم سایت